کد مطلب: 204481
خلاء سواد رسانه اي در فضاي مجازي/ ضرورت آموزش سواد رسانه اي به همه آحاد جامعه
تاریخ انتشار : 1399/09/26 10:21:43
نمایش : 1113
سواد رسانه اي به عنوان ابزاري براي حمايت شهروندان در برابر آثار منفي رسانه هاي جمعي است؛ که چارچوبي را جهت دسترسي، تحليل، ارزيابي و خلق پيام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اينترنت، فراهم مي نمايد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛ امروزه علاوه بر تربيت شهروندي براي يک جامعه ملي، نياز آماده سازي شهروندان براي زندگي در جامعه جهاني به صورت يک ضرورت تربيتي درآمده است.

 آموزش سواد رسانه اي به شهروندان در عصر جهاني شدن، مفهومي کلي است که به مطالعات رسانه اي، فرهنگي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و تکنولوژيکي وابسته است و مي توان آن را به آموزش شيوه هاي بهتر زندگي کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در يک جامعه و به طور عام در جامعه جهاني مي توان اطلاق کرد.

سواد رسانه اي به عنوان ابزاري براي حمايت شهروندان در برابر آثار منفي رسانه هاي جمعي است؛ که چارچوبي را جهت دسترسي، تحليل، ارزيابي و خلق پيام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اينترنت، فراهم مي نمايد.

سواد رسانه اي رويکردي آموزشي در قرن بيست و يکم محسوب مي گردد، چرا که سواد رسانه اي درکي را از نقش رسانه در اجتماع شکل مي دهد و کسب مهارت هاي ضروري تحقيق و بيان عقايد شخصي را براي شهروندان در عصر جهاني شدن ضروري مي داند.



سواد رسانه اي ضرورت امروز دنيا

جانشين فرمانده سپاه حضرت قمر بني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري گفت: ما بايد در بين مردم آگاه‌سازي کنيم و سواد رسانه‌اي را در بين مردم افزايش دهيم.

سرهنگ مهران مرادي جانشين فرمانده سپاه حضرت قمر بني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: امروز دشمن نيروهاي انقلاب را مورد هجمه قرار داده است تا پايه هاي اساسي نظام را سست کند.

وي با اشاره به اينکه امروز رسالت خطير ما اين است که نگذاريم دشمن به اهداف شوم خود دست پيدا کند تصريح کرد: دشمن به دنبال اين است که فضا را از بين ببرد و انقلاب ما را استحاله کند تا به هدف خود برسد.

مرادي اذعان داشت: امروز فضاي مجازي به حدي مهم است که اگر کوتاهي صورت گيرد دشمن را به هدفش رسانده ايم.

جانشين فرمانده سپاه حضرت قمربني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري بيان داشت: دشمن به دنبال اين است که از فضاي مجازي استفاده و ياس و نااميدي را در بين مردم جلوه دهد و ما در مقابل آن ها بايد کاري کنيم که اميد و شادي را در دل مردم زنده نگه داريم.

مرادي با تاکيد براينکه آخرين ترفند دشمن در اين است که در حوزه اراده خلل ايجاد کند بيان داشت: رهبر معظم انقلاب هميشه از اميد حرف مي زند و ما بايد بتوانيم اميد و شادي را در دل مردم زنده نگه داريم.

وي يادآور شد: همه ما افسران جنگ نرم هستيم که بايد دست به دست هم دهيم و نگذاريم دشمن از طريق فضاي مجازي شک و شبهه اي را ايجاد کند.

جانشين فرمانده سپاه حضرت قمربني هاشم (ع) چهارمحال و بختياري به هفته حجاب و عفاف نيز اشاره کرد و گفت: روي موضوع عفاف و حجاب لازم است که به جد کار شود.



خلاء سواد رسانه اي در فضاهاي مجازي

مرتضي عسگري رئيس پليش فتا چهارمحال و بختياري ؛ اظهار کرد: در بحث سواد رسانه اي ما دچار يک چالش جدي شده ايم تا سال گذشته اولياء ، دانش آموزان و مربيان خيلي به فضاي مجازي وزود پيدا نکرده بودند اما با آمدن کرونا و آموزش هاي مجازي الان اکثر افراد جامعه وارد فضاي مجازي شده اند و اين کار را براي ما سخت تر کرده است.

وي با اشاره به اينکه در سال 81 رهبر  معظم انقلاب اسلامي به بحث اينترنت و آسيب ها و تهديدهاي آن اشاره فرمودند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي اينترنت را يک نعمت و در عين حال نقمت  برشمردند که اگر از آن به درستي استفاده نشود تبعات زيادي را براي جامعه به همراه دارد.

عسگري افزود: ورود اينترنت به کشور مثل سگ هاري است که بدون قلاده وارد کشور کردند که اين موضوع بسيار حائز اهميت است .

وي با اشاره به اينکه براي ورود به اينترنت و فضاي مجازي داشتن سواد رسانه اي لازم و ضروري است گفت: سواد رسانه اي بايد به تک تک افراد جامعه آموزش داده شود و در غير اينصورت بايد منتظر تبعات تهديدها و آسيب هاي فضاي مجازي بود.

عسگري با اذعان بر اينکه بسياري از کشورهاي غربي که اسلام را قبول ندارند بر اين عقيده هستند که نبايد در همه بخش هاي فضاي مجازي ورود پيدا کرد گفت: در کشور ما نگراني هاي خاصي  در فضاي مجازي است که براي رفع اين نگراني مسئولين فرهنگي بايد چاره اي بيانديشند.

خلاء سواد رسانه اي در بازي هاي يارانه اي مشهود است

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر دانش آموزان به صورت گسترده در فضاي مجازي قرار گرفته اند گفت: به صورت ميانگين 40 درصد دانش آموزان در فضاي مجازي براي ورد به بازي هاي رايانه اي قرار مي گيرند.

عسگري با اشاره به اينکه فضاي مجازي علم خود را دارد گفت:  همه متوليان فرهنگ بايد علم فضاي مجازي  و فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهايدنه کنند.

تنها 10 درصد خانواده ها نظارت مستقيم در فضاي مجازي را دارند

رئيس پليس فتا چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه فرهنگ استفاده  از فضاي مجازي در بين خانواده ها بايد نهادينه شود گفت: سواد رسانه اي موضوع خاص و مهمي است که بايد براي ان برنامه ريزي هاي مدوني صورت گيرد.

عسگري خاطر نشان کرد: در جامعه کنوني ما يک ولنگاري فضاي مجازي  است که اين  خود وظيفه ما را سنگين مي کند .

وي با اشاره به اينکه  سواد رسانه اي به محتواهاي خوب نياز دارد  گفت: سواد رسانه اي مي تواند در مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي تاثير گذار باشد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ اگر سواد رسانه اي را علم تنظيم كننده روابط ميان مخاطب و رسانه ها براساس هنجارهاي دروني شده بدانيم، نبايد از جايگاه آن در سياست هاي رسانه اي كشورها غافل شويم.

سواد رسانه اي در تعديل اعتياد اينترنتي در بين دانش آموزان تاثير دارد

ياسين خدامرادي استاد دانشگاه نيز در خصوص سواد رسانه اي گفت: آموزش سواد رسانه اي يک امر بسيار مهم و ضروري است که اکثر افراد جامعه بايد آن را فراگيرند.

وي با اشاره به اينکه آوزش سواد رسانه اي بايد دغدغه همه متوليان فرهنگ باشد گفت: اگر مردم سواد رسانه اي نداشته باشند قطعا" در جامعه دچار آسيب مي شوند.

خدامرادي با اشاره به اينکه  سواد رسانه اي در تعديل اعتياد اينترنتي در بين دانش آموزان تاثير دارد بيان داشت: سواد رسانه اي در  افزايش تفکر انتقادي دانش آموازان در برخورد با پيام رسانه اي اثر دارد.

وي با اشاره به اينکه امروز ما گريزي از رويارويي با رسانه ها و پيام هاي رسانه اي نداريم گفت: رسانه ها براي جذب مخاطبان بيشتر سعي مي کنند از فنون پيچيده اقناع و ترکيب آن با روش هاي پيچيده ديگر براي جذب مخاطب بهره برداري کنند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ امروزه حضور رسانه ها به طور ناخودآگاه بر سواد رسانه اي مردم تاثير مي گذارد و با اعتماد به اين رسانه ها، روابط اجتماعي محكم و صلح‌آميز حفظ مي‌شود كه اين‌ ها به ‌نوبه خود، پايه و اساس رفتارهاي جمعي و همكاري‌هاي سازنده است.
مديران رسانه ها در مواجهه با مخاطبان خود بايد در جهت افزايش و ارتقا سواد رسانه اي آن ها تلاش نمايند تا به عنوان يك رسانه قابل اعتماد شناخته شوند.

نكته قابل توجه در سواد رسانه اي آن است كه نقش آن در توسعه اجتماعي با افزايش نفوذ اينترنت و گسترش فناوري هاي اطلاعتي و ارتباطي در كشورهاي مختلف جهان برابر نيست.

 چرا كه ميزان دسترسي به اينترنت در كشورهاي مختلف (پيشرفته و كمتر توسعه يافته) يكسان نبوده است بنابر اين در كشورهاي كمتر توسعه يافته كه دسترسي به اينترنت و فناوري هاي پيشرفته محدود است تعداد كمي از از افراد مي توانند از عهده پرداخت هزينه هاي اين خدمات برآيند لذا نمي توان انتظار داشت كه تاثير آن يكسان با كشورهاي پيشرفته باشد.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg